کد مطلب:211107 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

کیفیت دیدن و شنیدن
از موارد مهم طب موضوع سمع و بصر است كه توجه بزرگان اطباء و حكما را جلب كرده كه چگونه انسان می شود و بین اصوات تشخیص صدای مطلوب خود را می دهد و از نزدیك و دور درك صوت می كند و میزانی برای ادراك سمع و بصر در قرب و بعد هست و خلاء و ملاء مؤثر در درك اصوات و الحان است و همچنین مرائی و مشهودات كه باید به كمك نور خارجی درك شود مانند نور خورشید - ماه - برق - ستارگان درخشان با چراغ و غیره تا اشعه آنها مرائی را منعكس در حدقه یا قرنیه شفائیه نماید و از شبكه بگذرد به مغز برسد درك مرئی شده دیده شود بنابراین سماع جز



[ صفحه 296]



به هوا شنیده نمی شود و رؤیت جز به ضیاء و نور دیده نمی شود و این قولی است كه امام صادق علیه السلام در مكتب جعفری فرموده.

انظر الآن یا مفضل الی هذه الحواس التی خص بها الانسان فی حلقه و شرف بها علی غیره تا آنجا كه فرموده فجعل الحواس خمسا تلقی خمسا لكن لا یفوتها شی ء من المحسوسات فخلق البصر لیسدرك الالوان فلو كانت الالوان و لم یكن بصر یدركها لم یكن فیها منفعة و خلق السمع لیدرك الاصوات فلو كانت الاصوات و لم یكن سمع یدركها لم یكن فیها ارب تا آنجا كه فرموده ولكل محسوس حساسة تدركه و مع هذا فقد جعلت اشیاء متوسطة بین الحواس و المحسوسات لا یتم الحس الابها كمثل الضیاء و الهواء... الخ

به شرحی كه در جلد اول ترجمه شد ملاحظه فرمائید امام علیه السلام در ضمن بیان حدیث علم طب و تشریح را به چه سبكی تجزیه و تحلیل فرموده است.